Political challenges of our present: politics of cruelty, pedagogies of violence and the resurgence of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2025.n264.p3-12

Keywords:

democracies, Politics of enmity, Social legitimacy, Social movements, Latin America

Abstract

This dossier analyzes political and social dynamics in contemporary Latin America from the perspective of “pedagogies of cruelty”. Based on references such as the “politics of enmity” and ‘necropolitics’, the work is articulated around the concept of the “pedagogy of cruelty” to investigate how violence is normalized and instrumentalized, transmuting the living into objects. It argues that such pedagogies, functional to neoliberalism, operate through the implementation of repressive devices and the objectification of subjects based on race, gender and class markers. The articles in this issue examine the mechanisms that sustain this state of exception, addressing state racism, gender violence, the advance on the territories of native peoples and hate speech. On the other hand, this issue also points to the existence of “counter-pedagogies”, exploring resistance that reaffirms community life projects and contributes to reflection on interventions aimed at limiting the impact of these dynamics on the region's democracies.

Author Biographies

Márcia Esteves de Calazans, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de Porto Alegre, RS, Brasil.

Pós-doutorado em Educação Amerindia e Interculturalidade pela UFRGS. Doutora em Sociologia pela UFRGS. Mestra em Psicologia Social e Institucional UFRGS. Professora na EJA da EMEF Porto Alegre, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de Porto Alegre, Rio Grande do Sul (SMEDPOA/RS).

Isael da Silva Pinheiro, Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduado em Geografia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Realizou etapa de doutorado na University of the Fraser Valley, no Canadá. Integrante do Grupo de pesquisa (CNPq/UFRGS) PEABIRU: Educação ameríndia e interculturalidade. Professor da Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul.

Luciana Noelia Ginga, Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Rosario, Santa Fe, Argentina.

Cientista Política, Docente en Universidad Nacional de Rosario. Co-coordinadora del Centro de Investigaciones sobre "Gubernamentalidad y Estado" en la Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional de Rosario.  Integrante GT CLACSO Violencias, gobiernos y democracias.

References

BROWN, Wendy. El pueblo sin atributos: la secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso, 2016.

BUTLER, Judith. Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2009.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Historia de la gubernamentalidad: razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en M. Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre, 2010.

HARVEY, David. Breve historia del neoliberalismo. Madrid: Ediciones Akal, 2007.

KLEIN, Naomi. La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre. 1. ed. Buenos Aires: Paidós, 2008.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa, 2013.

MBEMBE, Achille. Políticas da Inimizade. Tradução de Marta Lança. Lisboa: Antígona, 2017.

SACCHI, Emiliano. Neoliberalismo, gubernamentalidad y mnemotécnicas de la crueldad. El Arco y la Lira, [s. l.], n. 5, p. 47-63, 2017.

SEGATO, Rita. Contra-pedagogias de la crueldad. 4. ed. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2024.

VACCAREZZA, Trinidad. Contra as pedagogias da crueldade. Brasil de Fato, São Paulo, 13 fev. 2025. Cidade das Letras: Literatura e Educação. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/colunista/cidade-das-letras-literatura-e-educacao/2025/02/13/contra-as-pedagogias-da-crueldade/. Acesso em: 25 jun. 2025.

WACQUANT, Loïc. Forjando el Estado Neoliberal: Workfare, Prisonfare e Inseguridad Social. Prohistoria, Rosario, v. 16, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/prohist/v16/v16a06.pdf. Acesso em: 18 jun. 2025.

Published

2025-08-21

How to Cite

Calazans, M. E. de, Pinheiro, I. da S., & Ginga, L. N. (2025). Political challenges of our present: politics of cruelty, pedagogies of violence and the resurgence of resistance. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 50(264), 3–12. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2025.n264.p3-12

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.