Political challenges of our present: politics of cruelty, pedagogies of violence and the resurgence of resistance
DOI:
https://doi.org/10.25247/2447-861X.2025.n264.p3-12Keywords:
democracies, Politics of enmity, Social legitimacy, Social movements, Latin AmericaAbstract
This dossier analyzes political and social dynamics in contemporary Latin America from the perspective of “pedagogies of cruelty”. Based on references such as the “politics of enmity” and ‘necropolitics’, the work is articulated around the concept of the “pedagogy of cruelty” to investigate how violence is normalized and instrumentalized, transmuting the living into objects. It argues that such pedagogies, functional to neoliberalism, operate through the implementation of repressive devices and the objectification of subjects based on race, gender and class markers. The articles in this issue examine the mechanisms that sustain this state of exception, addressing state racism, gender violence, the advance on the territories of native peoples and hate speech. On the other hand, this issue also points to the existence of “counter-pedagogies”, exploring resistance that reaffirms community life projects and contributes to reflection on interventions aimed at limiting the impact of these dynamics on the region's democracies.
References
BROWN, Wendy. El pueblo sin atributos: la secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso, 2016.
BUTLER, Judith. Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2009.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Historia de la gubernamentalidad: razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en M. Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre, 2010.
HARVEY, David. Breve historia del neoliberalismo. Madrid: Ediciones Akal, 2007.
KLEIN, Naomi. La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre. 1. ed. Buenos Aires: Paidós, 2008.
LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa, 2013.
MBEMBE, Achille. Políticas da Inimizade. Tradução de Marta Lança. Lisboa: Antígona, 2017.
SACCHI, Emiliano. Neoliberalismo, gubernamentalidad y mnemotécnicas de la crueldad. El Arco y la Lira, [s. l.], n. 5, p. 47-63, 2017.
SEGATO, Rita. Contra-pedagogias de la crueldad. 4. ed. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2024.
VACCAREZZA, Trinidad. Contra as pedagogias da crueldade. Brasil de Fato, São Paulo, 13 fev. 2025. Cidade das Letras: Literatura e Educação. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/colunista/cidade-das-letras-literatura-e-educacao/2025/02/13/contra-as-pedagogias-da-crueldade/. Acesso em: 25 jun. 2025.
WACQUANT, Loïc. Forjando el Estado Neoliberal: Workfare, Prisonfare e Inseguridad Social. Prohistoria, Rosario, v. 16, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/prohist/v16/v16a06.pdf. Acesso em: 18 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Cadernos do CEAS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).