Relationships between youth, education, and work in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p607-628Keywords:
Youth, Social inequalities, Formal education, WorkAbstract
The article analyzes the relationships that young people establish with school education and the world of work in the Brazilian context. It inquires: how do youths reconcile their aspirations regarding school education and work with the concrete living conditions in a society marked by class, gender, and racial inequalities? Through the analysis of data from the Continuous National Household Sample Survey (2023 and 2024) and specialized literature in the Sociology of Education and Work, it is observed that interpretative challenges arise in the analysis of this heterogeneous social group. Thus, youths and their diversities are interpreted here as dynamic and multidimensional social relations, which change depending on the context and social group analyzed. It is noted that unemployment, flexibilization, informalization, and precarization of work have redefined, in recent decades, the working and living conditions of the working classes, particularly their youths. The multiplicity of situations challenges the analysis of the relationships between work and education, pointing to the need for public policies aimed at increasing schooling and integrating youths into work in their diversity. The data and research analyzed show that the conventional correlation between qualification and employment, sometimes present in collective representations, does not hold true in the Brazilian labor market.
References
ABÍLIO, Ludmila Costhek. Uberização do trabalho: subsunção real da viração. Blog da Boitempo, 2017. Disponível em https://blogdaboitempo.com.br/2017/02/22/uberizacao-do-trabalho-subsuncao-real-da-viracao/#prettyPhoto . Acesso em: out. de 2024.
ABRAMO, Helena Wendel. Mapas e caminhos de políticas públicas de juventude: qual é a bússola de reconstrução? In: Políticas Públicas: Juventude em Pauta. São Paulo, Ação Educativa, 2024. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2024/04/MIOLO-FINAL-TEXTO-3-HELENA-ABRAMO-PP-Juv-2023.pdf Acesso em: out. de 2024.
ABRAMO, Helena Wendel; VENTURI, Gustavo; CORROCHANO, Maria Carla. Estudar e trabalhar: um olhar qualitativo sobre uma complexa combinação nas trajetórias juvenis. Novos Estudos Cebrap, volume 39, no. 3, set dez 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/nec/a/HffJZGdxz6Z36cqybFwQ5nH/abstract/?lang=pt. Acesso em: out. de 2024.
ABRAMO, Helena; BRANCO, Pedro (Orgs.). Retratos da juventude brasileira. São Paulo: Instituto Cidadania e Editora Fundação Perseu Abramo, 2005.
AÇÃO EDUCATIVA. Relatório Mude com elas. Análise dos dados PNAD 2023. São Paulo: Ação Educativa, 2024. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/publicacoes/relatorio-mude-com-elas-analise-dos-dados-pnad-2023/. Acesso em: out. de 2024.
AUGUSTO, Maria Helena Oliva. Retomada de um legado: Marialice Foracchi e a sociologia da juventude. Tempo social, v. 17, p. 11-33, 2005.
Banco Mundial. Competências e Empregos. Uma agenda para a juventude. Síntese de constatações, conclusões e recomendações de políticas, 2018. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/pt/953891520403854615/pdf/123968-WP-PUBLIC-PORTUGUESE-P156683-CompetenciaseEmpregosUmaAgendaparaaJuventude.pdf Acesso em 28 out.2024.
BHATTACHARYA, Tithi. Teoria da reprodução social. Remapear a classe, recentralizar a opressão. São Paulo: Elefante, 2023.
BITTAR, Mariana. Trajetórias educacionais dos jovens residentes em distrito com elevada vulnerabilidade juvenil. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2011.
BITTAR, Mariana. Os sentidos da escola para jovens residentes num distrito da periferia de São Paulo. In: RICHMOND, Matthew; KOPPER, Moisés; OLIVEIRA, Valéria Cristina; PLACENCIA, Jaqueline Garza (Orgs.) Espaços periféricos. Política, violência e território nas bordas da cidade. São Carlos EdUFSCar, 2020.
BORDIGNON, Liliane. Metamorfoses da qualificação para o trabalho no Brasil: uma análise da política de formação profissional continuada (2011-2016). Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2020.
BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1983.
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. An invitation to reflexive sociology. University of Chicago press, 1992.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica, Microdados. Brasília, DF, 2007 a 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Estatuto da juventude: atos internacionais e normas correlatas. Brasília: Senado Federal, coordenação de Edições Técnicas, 2013.
BRITTO, Sulamita (Org.). Sociologia da juventude. 4 volumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
CARDOSO, Adalberto. Juventudes e desigualdades. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2014.
CORROCHANO, Maria Carla; ABRAMO, Helena Wendel; ABRAMO, Laís Wendel. O trabalho juvenil na agenda pública brasileira: avanços, tensões, limites. RELET - Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, v. 22, n. 36, 2017. Disponível em: http://alast.info/relet/index.php/relet/article/view/289. Acesso em: 24 out. de 2024.
CORROCHANO, Maria Carla. Um trabalho com sentido e com direitos: considerações para a (re)construção de políticas públicas de trabalho para jovens no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2024. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2024/08/PPJ-RECONSTRUCAO-EM-PAUTA-TEXTO-4.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
CUNHA, Neiva Vieira; FELTRAN, Gabriel de Santis (orgs.). Sobre periferia: novos conflitos no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Lamparina/Faperj, 2013. 224 p.
EISENSTADT, S. N. De geração a geração. São Paulo: Perspectiva, 1976.
ERIKSON, Erik. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.
FORACCHI, Marialice M. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: Edusp, 2018.
GROPPO, Luís Antonio. Dialética das juventudes modernas e contemporâneas. Revista de Educação do COGEIME, v. 13, n. 25, p. 9-22, 2004.
GROPPO, Luís Antônio. Teorias críticas da juventude: geração, moratória social e subculturas juvenis. Em tese, v. 12, n. 1, p. 4-33, 2015a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2015v12n1p4. Acesso em: 24 out. de 2024.
GROPPO, Luís Antônio. Teorias pós-críticas da juventude: juvenilização, tribalismo e socialização ativa. Revista Latinoamericana de Ciências Sociales, Niñez y juventud, vol 13, no. 2, p.567-579, 2015b. Disponível em: https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2014. Acesso em: 24 out. de 2024.
GROPPO, Luís Antônio. Juventudes. São Paulo: Clube de Autores, 2016.
GROPPO, Luís Antônio. Introdução à sociologia da juventude. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
GUIMARAES, Nadya; BRITO, Murilo; COMIN, Alvaro. Trajetórias e transições entre jovens brasileiros. Novos Estudos CEBRAP, v. 39, 2021.
HILL COLLINS, Patrícia; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
HIRATA, Helena; GUIMARÃES, Nadya A. Cuidado e cuidadoras: as várias faces do trabalho do care. São Paulo, SP: Atlas, 2012.
HIRATA, Helena; GUIMARÃES, Nadya A. Gênero do cuidado: desigualdades, significações e identidades. São Paulo, SP: Atlas, 2020.
HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de pesquisa, v. 37, p. 595-609, 2007.
IANNI, Octávio. O jovem radical. In: BRITTO, Sulamita de (org.). Sociologia da juventude I: da Europa de Marx à América Latina de hoje. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968. p.225-242.
KERGOAT, D. Em defesa de uma sociologia das relações sociais: da análise das categorias dominantes à elaboração de uma nova conceituação. In: KARTCHEVSKY, A. et. al. (org.) O sexo do trabalho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986. p. 79-93.
MANNHEIM, Karl. O problema da juventude na sociedade moderna. In: BRITTO, Sulamita (Org.). Sociologia da juventude. 4 volumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
MANNHEIM, Karl. O problema sociológico das gerações. In: FORACCHI, Marialice M. Mannheim, grandes cientistas sociais. São Paulo: Ática, 1982.
MARTINS, José de Souza. Prefácio. In: FORACCHI, Marialice M. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: Edusp, 2018.
NAVILLE, Pierre. Essai sur la qualification du travail. Paris: Gallimard, 1956.
OLIVEIRA, Vitor Matheus; SANTOS, Raquel Souza dos. Juventude, educação e trabalho no Brasil (2012-2022). Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/jpQzTDLdnWjLk8pmctyRKXL/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2024. Acesso em: 24 out. de 2024.
PARSONS, T.A. A classe como sistema social. In: BRITTO, Sulamita (Org.). Sociologia da juventude. 4 volumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
POERNER, A. J. O poder jovem: história da participação política dos estudantes brasileiros. São Paulo: CMJ, 1995.
REIS, Luiz Henrique Fernandes dos; SHIROMA, Eneida Oto. Trabalho e Educação na agenda do Banco Mundial para juventude brasileira. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 511-537, jul./dez. 2020.
SPOSITO, M. P.; CARRANO, P. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n.24, p.16-39, set./dez. 2003.
SPOSITO, Marilia Pontes; ALMEIDA, Elmir de; CORROCHANO, Maria Carla. Jovens em movimento: mapas plurais, conexões e tendências na configuração das práticas. Educação & Sociedade, v. 41, p. e228732, 2020.
SPOSITO, Marilia Pontes; ALMEIDA, Elmir de; TARÁBOLA, Felipe de Souza. Jovens do Ensino Médio e participação na esfera escolar: um estudo transnacional. Estudos Avançados, v. 34, p. 313-332, 2020.
SPOSITO, Marilia Pontes; CORROCHANO, Maria Carla. A face oculta da transferência de renda para jovens no Brasil. Tempo social, v. 17, p. 141-172, 2005.
TANGUY, Lucie. Savoirs et rapports sociaux dans l´enseignement secondaire en France. In: DEAUVIEAU, Jérôme et TERRAIL, Jean-Pierre. Les sociologies, l´école et la transmisión des savoirs. Paris: La Dispute, 2007.
TOMIZAKI, Kimi. Transmitir e herdar: o estudo dos fenômenos educativos em uma perspectiva intergeracional. Educação & Sociedade, v. 31, p. 327-346, 2010.
TOMIZAKI, Kimi; DANILIAUSKAS, Marcelo. A pesquisa sobre educação, juventude e política: reflexões e perspectivas. Pro-Posições, v. 29, n. 1, p. 214-238, 2018.
TOMMASI, Livia de; CORROCHANO, Maria Carla. Do qualificar ao empreender: políticas de trabalho para jovens no Brasil. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 353-372, 2020.
VOGEL, Lise. Marxismo e a opressão às mulheres: rumo a uma teoria unitária. São Paulo: Expressão Popular, 2022.
WEISHEIMER, Nilson. Marialice Foracchi e a formação da sociologia da juventude no Brasil. BIB-ANPOCS, São Paulo, no. 77, 1º, semestre de 2014, p. 91-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Cadernos do CEAS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
















