The training and work experiences of young apprentices: challenges faced in reconciling work and scholl

Authors

  • Lucia Alvares Pedreira Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus II, Alagoinhas, BA; Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades –CRH da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4689-667X

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p664-695

Keywords:

Young apprentice, Working youth, Emancipatory education, young narratives

Abstract

Young people have been the most affected by the process of flexibilization of employment relations, unemployment, precarious work and violence. Concern for employability has becomes the central focus of public policies aimed at young people in Brazil, with professional training policies being one of de main alternatives. In recent years, the number of young people entering the job market as young apprentices has increased, constituting one of the mais gateways to accessing their first job in Brazil. The objective of this article is to reflect on the training and work experiences of young apprentices, to understand what it means for they have to reconcile the world of work with school and youth life at such a young age. The methodology was based on qualitative research carried out in one of the training institutions in Salvador that serves young apprentices. Participant observation was used, following two training groups for two years, and narrative interviews with through letters with pictures that referred to themes of daily life such as family, school, work, young life, etc. The results of the research indicate that while participating in the Professional Learning Program does not guarantee young people a future insertion in the job market, on the other hand, it brings important transformations in the lives of the these young people from the outskirts, allowing them to recognize themselves as subjects of rights, learn to express themselves, to have a voice, etc. It is also concluded that some entities that offer professional training to young workers, such as the institution researched, have educational practices anchored in the principles of an emancipatory education enabling training that goes beyond mere instrumental training aimed at training the workforce.

Author Biography

Lucia Alvares Pedreira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus II, Alagoinhas, BA; Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades –CRH da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Doutora em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade – PPGEduc, Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Professora do Departamento de Educação da UNEB – Campus II/Alagoinhas/Ba e Pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades – CRH/UFBA.

References

ARROYO, Miguel G. Trabalho – Educação e Teoria Pedagógica. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998 - (Coleção estudos culturais em educação);

BORGES, Angela. A Reconfiguração do Mercado de Trabalho da região Metropolitana de Salvador (RMS) a partir dos anos 2000. In: MELLO E SILVA, Sylvio Bandeira de; CARVALHO, Inaiá Maria Moreira de; PEREIRA, Gilberto Corso (org). Transformações metropolitanas no século XXI: Bahia, Brasil e América Latina. Salvador: EDUFBA, 2016;

BRASIL. Lei da Aprendizagem. Lei no 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Brasília/DF, 2000.

BRASIL. Consolidação das Leis do Trabalho: aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1943.

BRENNER; Ana Karina; CARRANO, Paulo Cesar R. Entre o Trabalho e a Escola: cursos de vida de jovens pobres. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, e120417, 2023.

BRENNER; Ana Karina; CARRANO, Paulo Cesar R. Os sentidos da presença dos jovens no ensino médio: representações da escola em três filmes de estudantes. Educação e Sociedade, Campinas, v.35, nº 129, p.1223-1240, out-dez, 2014.

CORROCHANO, Maria Carla et al. Jovens e trabalho no Brasil: desigualdades e desafios para as políticas públicas / Maria Carla Corrochano... [et al.]. -- São Paulo: Ação Educativa, Instituto ibi, 2008.

CORROCHANO, Maria Carla. A presença e os sentidos trabalho para a juventude no brasil: olhares em um contexto de expansão das ações públicas. In: MIRANDA, Ana [et al.].Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles en América Latina (Buenos Aires: CLACSO, marzo de 2018) compilado por Agustina Corica ; Ada Freytes Frey ; Ana Miranda. - 1a ed . - Ciudad Autónoma de Buenos Aires : CLACSO, 2018. Libro digital, PDF Disponível: file:///C:/Users/Lucia%20Alves/Desktop/tese2019/Libro-Entre-la-escuela-y-el-trabajo-FLACSO-digital.pdf; Acesso em 12.07.2019.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016, 416p.

DAYRELL, Juarez. O Jovem como sujeito social. In: BRASILIA. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetizada e Diversidade - SECAD. Juventude e Contemporaneidade. Brasília : UNESCO, MEC, ANPEd, 2007. 284 p. – (Coleção Educação para Todos; 16).

FERNANDES, Silvia Regina Alves. Marcos Definidores da Condição Juvenil para Católicos e Pentecostais na Baixada Fluminense – algumas proposições a partir de um survey. Relig. Soc. 31 (1). Jun 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rs/a/V9X9dYfnJVKY6Gy4JvvBrdP/?lang=pt. Acesso em 20/10/2024.

FRANZOI, Naira Lisboa. Juventude, trabalho e educação. In: DAYRELL, Juarez; MOREIRA, Maria Ignes Costa; STENGEL, Márcia (orgs.). Juventudes contemporâneas: um mosaico de possibilidades. Belo Horizonte: Ed. PUC Minas, 2011, p.117-134;.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GUIMARAES, Nadya Araujo. Trabalho: uma categoria-chave no imaginário juvenil? In: ABRAMO, Helena Wendel e BRANCO, Pedro Paulo Martoni (orgs). Retratos da Juventude Brasileira. São Paulo, Instituto Cidadania e Editora da Fundação Perseu Abramo, 2004, p.149-173

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad.Marcelo B.Cipolla.São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017

JESUS, Iracema Souza de. Experiências da primeira inserção profissional: um estudo de jovens do Programa Jovem Aprendiz do Estado da Bahia 2015 – 2017. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, da Universidade Federal da Bahia – UFBA. Orientador: Profº. Drº. Clóvis Zimmermann, Salvador, 2018.

LEANDRO, Bianca; SOBRINHO, André; ABRAMO, Helena (org.). Panorama da Situação da Saúde de Jovens Brasileiros: Intersecções entre Juventude, Saúde e Trabalho. Rio de Janeiro: EPSJV / Cooperação Social da Presidência / Fiocruz / SUS / MS / Governo Federal Brasil União e Reconstrução, 2024.

LIMA FILHO, Irapuan Peixoto. Culturas Juvenis e agrupamentos na escola: entre adesões e conflitos. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v.45, n.1, p.103-118, jan/jun.2014.

PAIS, José Machado. Prefácio: Buscas de si: expressividade e identidades juvenis. In ALMEIDA, Maria Isabel M. de; EUGENIO, Fernanda (orgs). Culturas jovens: novos mapas de afeto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006. (pp. 7-21).

PEDREIRA, Lucia Alvares. Experiencias formativas e laborais de jovens aprendizes de salvador: um estudo de caso. Tese (Doutorado) Universidade do Estado da Bahia. Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Campus I. Orientador: Antônio Dias Nascimento, 2020.

PFEILSTICKER, Zilda Vieira de Souza. Reestruturação produtiva do Banco do Brasil: trajetória profissional dos funcionários da área de recursos humanos que permanecem na empresa. Dissertação de Mestrado do Mestrado em Sociologia, março de 2004, Orientador: Profª Drª Berlindes Astrid Küchemann.

POCHMANN. Márcio. Inserção Ocupacional e o Emprego dos Jovens. São Paulo: ABET, 1998.

RAMOS, Renata Fornelos d’Azevedo. A socialização na construção do modo de vida juvenil no Subúrbio Ferroviário de Salvador - BA Tese (Doutorado) Universidade do Estado da Bahia. Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Campus I. Orientador: Antônio Dias Nascimento,2017.

RANGEL, Patricia C.; CRISTO, Keley Kristiane V. Os Direitos da Criança e do Adolescente, a Lei de Aprendizagem e o Terceiro Setor. In: Revista Jurídica da Amatra/ES. Nº 1 - Vol. 1 - 2004 - publicação trimestral.

RIBEIRO, Rosana; NEDER, Henrique D. Juventude(s): desocupação, pobreza e escolaridade. Nova Economia_ Belo Horizonte_19 (3)_475-506_setembro-dezembro de 2009.

SANTOS, Elisabete Figueroa dos; SCOPINHO, Rosemeire Aparecida. Fora do jogo? jovens negros no mercado de trabalho. Arquivos Brasileiros de Psicologia; Rio de Janeiro, 63 (no.spe.): 1-104, 2011

SARTI, Cynthia A. Família e jovens: no horizonte das ações. Espaço Aberto, Revista Brasileira de Educação, mai/jun/jul/ago, 1999 nº 11.

SILVA, Humberto. Trajetórias de trabalho: empregos precários e inserções provisórias. Dossiê “Jovens, Trabalho e Educação”. Pro-Posições | Campinas, SP | V.34 | e20200107| 2023

SPOSITO, Marilia P. Algumas reflexões e muitas indagações sobre as relações entre juventude e escola no Brasil. In: ABRAMO, H. W.; BRANCO, P. P. M. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005. p. 87-127.

TOMMASI, Livia de; CORROCHANO, Maria Carla. Do qualificar ao empreender: políticas de trabalho para jovens no Brasil. ESTUDOS AVANÇADOS, 34 (99), 2020, p.353-369.

THOMPSON, E.P. O tempo, a disciplina do trabalho e o capitalismo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Trabalho, Educação e Prática Social: por uma teoria da formatação humana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991

VARGAS, Francisco Beckenkamp.Trabalho, emprego, precariedade: dimensões conceituais em debate. Caderno CRH, Salvador, v.29, nº 77, p.313-331, maio/ago. 2016.

Published

2024-12-12

How to Cite

Pedreira, L. A. (2024). The training and work experiences of young apprentices: challenges faced in reconciling work and scholl. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 49(263), 664–695. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p664-695

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.