Youth, Work, and Education in Brazil: Multiple Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p599-606

Keywords:

Young workers, School-to-work transition, Labor market integration

Abstract

The collection of articles in the dossier "Youth, Work, and Education" aims to critically examine this theme based on research findings from scholars across various regions and states of Brazil. The studies explore the multiple dimensions of young people’s experiences as they navigate the dual realities of work and education within the Brazilian context, marked by the aftermath of the 2016 coup, neoliberal counter-reforms (labor, social security, and high school education), the COVID-19 pandemic, and the necropolitics of the previous ultraconservative government.

Author Biographies

Luiz Paulo Jesus de Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Campus de Cachoeira, BA, Brasil.

Doutor em Ciências Sociais – UFBA. Professor Associado, Centro de Humanidades, Artes e Letras (CAHL), Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Campus de Cachoeira/Ba. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Campo, do Centro de Formação de Professores (CFP) da UFRB. Pesquisador Associado ao Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades (CRH/UFBA). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Juventude (GEPJUV/CNPq). Tem experiência de pesquisa nas áreas temáticas sobre juventude e precarização do trabalho, juventude e educação; trabalho e educação do campo e formação de professores de sociologia na educação básica.

Aparecida Neri de Souza, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora de Sociologia da Educação no Departamento de Ciências Sociais e Educação (DECISE) e Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado), Linha de Pesquisa Trabalho e Educação, na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisadora Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação e Diferenciação Sociocultural (GEPEDISC. Tem experiência de pesquisa sobre Relações de Trabalho no setor público enfocando docentes no ensino básico e nas universidades; trabalho e educação; sociologia da educação; sindicalismo docente.

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Published

2024-12-12

How to Cite

Oliveira, L. P. J. de, & Souza, A. N. de. (2024). Youth, Work, and Education in Brazil: Multiple Perspectives. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 49(263), 599–606. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p599-606

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