Life Project in Times of Uncertainty: What is the plan for youth development?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p766-782

Keywords:

youth, Workforce preparation, High school, Life Project

Abstract

This article is based on ongoing research regarding the reform of High School, funded by CNPq. The text aims to analyze the curricular component "Life Project" within the context of the current High School Reform and recent changes in the production process. It is grounded in a literature review, document analysis, and testimonies from young students in public schools in the state of São Paulo. The analysis of the material and testimonies collected from students in state schools in the Campinas region through questionnaires allows us to assert that the foundation of São Paulo's curricular proposal aligns with a project aimed at shaping new generations in response to the context of rights erosion and labor deregulation that is progressing in Brazilian society.

Author Biography

Dirce Zan, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), SP, Brasil.

Docente do Departamento de Educação e Ciências Sociais da FE/Unicamp e bolsista produtividade CNPq.

References

ABRAMO, H; VENTURI, G. e CORROCHANO, M. C. Estudar e Trabalhar: um olhar qualitativo sobre uma complexa combinação nas trajetórias juvenis. Novos Estudos CEBRAP, v. 39, n. 3, set/dez 2020.

APPLE, M. A Luta pela Democracia na Educação Crítica. Revista e-Curriculum. PUC/SP, v. 15, n. 4, out/dez 2017.

BARBOSA, R. e ALVES, N. A Reforma do Ensino Médio e a Plataformização da Educação: expansão da privatização e padronização dos processos pedagógicos. e-Curriculum, v. 21, 2023.

BRANCO, P. P. Juventude e Trabalho: desafios e perspectivas para as políticas públicas. ABRAMO, H. e BRANCO, P. P. (orgs.) Retratos da Juventude Brasileira: análises de uma pesquisa nacional. Instituto Cidadania e Editora Perseu Abramo, 2005.

CHARLOT, B. (org.). Os Jovens e o Saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: ArtMed, 2001.

CORICA, A; FREYTE FREY, A. y MIRANDA, A. (orgs.) Entre la Educación y el Trabajo. La Construcción de las Desigualdades Juveniles en America Latina. Cuaderno de Relaciones Laborales, v. 37, n. 1, 2018.

CORROCHANO, M. C. e ABRAMO, L. Juventude, Educação e Trabalho Decente: a construção de uma agenda. Linhas Críticas, v. 22, n. 47, jan/abr 2016.

DAYRELL, J. A Escola ‘faz’ as Juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, out/2007.

DEMOGALSKI, T. A Construção da Ideia de Juventude no Contexto da Reforma do Ensino Médio: o programa de Ensino Médio Integral em Tempo Integral (EMITI) no estado de Santa Catarina. Dissertação de Mestrado. UFPR, 2022.

DUBET, F. O Tempo das Paixões Tristes. São Paulo: Vestígios, 2020.

FREITAS, A; ZAN, D; SILVA, F. e MOIMAZ, R. Primeiros Passos da Reforma do Ensino Médio em São Paulo: o caso da rede regular de ensino. KRAWCZYK, N. e ZAN, D. (orgs.). A Reforma do Ensino Médio em São Paulo: a continuidade do projeto neoliberal. Belo Horizonte: Fino Traço, 2022.

FRIGOTTO, G. Educação e a Crise do Trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis, Vozes, 1998.

FRIGOTTO, G. A Produtividade da Escola Improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 1984.

GARCIA, T. e ADRIÃO, T. Segunda Geração de Privatização da Educação Paulista: a articulação sistêmica dos atores empresariais. Pro-Posições, n. 34, 2023.

GOMIDE, D. A Política Educacional para o Ensino Médio da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo e o Alinhamento como Projeto Neoliberal através de Ciclos Progressivos de Adequação (1995-2018). Tese de Doutorado. FE/Unicamp, 2019.

HARVEY, D. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

HIRATA, H. Da Polarização das Qualificações ao Modelo da Competência. FERRETTI, C. (org.). Tecnologia, Trabalho e Educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994.

KRAWCZYK, N. e ZAN, D. Resiliência ou Resistência: um dilema social pós-pandemia. Revista POLED, Florianópolis, v. 15, n. 1, 2021.

LEÃO, G; DAYRELL, J. e REIS, J. Juventude, Projetos de Vida e Ensino Médio. Educação & Sociedade, v. 32, n. 117, out/dez 2011.

MENDES, M. O Mito do Mérito: ensaio sobre meritocracia e qualidade da educação. Perspectiva, v. 36, n. 4, out/dez 2018.

ORTEGA, A. e HOLLERBACH, J. Propaganda, Mídia e Educação: o discurso oficial e publicitário sobre a reforma do ensino médio em 2017. Educação em Revista, v. 38, 2022.

QUADROS, S. e KRAWCZYK, N. O Ensino Médio Brasileiro ao Gosto do Empresariado. Revista POLED, Florianópolis, v. 12, n. 2, 2019.

RAMOS, A. e GONÇALVES JÚNIOR, O. Abandono e Evasão Escolar sob a Ótica dos Sujeitos Envolvidos. Educação em Pesquisa, v. 50, 2024.

RIBEIRO, M. e ZANARDI, T. O Novo Ensino Médio e a Liberdade de Escolha. Revista Educação, v. 45, 2020.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Currículo Paulista – Projeto de Vida. São Paulo, 2022. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2022/10/Habilidades-Essenciais-de-Projeto-de-Vida_EM_2022.pdf. Acesso: 25 out. 2024.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Diretrizes Curriculares Projeto de Vida. São Paulo, 2020. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/download/Projeto%20de%20Vida/Diretrizes%20Curriculares%20Projeto%20de%20Vida%20Revisa%CC%83o_V1.pdf. Acesso: 23 out. 2024.

SILVA, F. São Paulo Faz Escola: dez anos do currículo paulista para sociologia. Dissertação de Mestrado. FE/Unicamp, 2020.

SILVA, M. e SCHEIBE, L. Reforma do Ensino Médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, v. 11, n. 20, jan/jun 2017.

TOMMASI, L. e CORROCHANO, M. C. Do qualificar ao Empreender: políticas de trabalho para jovens no Brasil. Estudos Avançados, v. 34 (99), 2020.

ZAN, D. Currículo em Tempos Plurais: uma experiência no ensino médio. Tese de Doutorado. Unicamp, 2005.

ZAN, D. Currículo em Tempos Plurais. AZEVEDO, José Clóvis e REIS, Jonas Tarcísio (orgs.). Ensino Médio: projetos em disputa. Porto Alegre: Editora Metodista, 2015.

ZAN, D. A Concepção de Ensino Médio e de Currículo expressas na Proposta de São Paulo. Horizontes, v. 30, n. 10, 2012.

Published

2024-12-12

How to Cite

Zan, D. (2024). Life Project in Times of Uncertainty: What is the plan for youth development?. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 49(263), 766–782. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n263.p766-782

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.