Media and necropower: a pedagogical instance of the death scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2025.n264.p146-176

Keywords:

Pedagogys of Death and Resistance, Cultural Studies, Necropolitics, Media Pedagogy

Abstract

Media representations frequently associate Black populations with violent or marginalized behaviors, reinforcing the notion of criminality and justifying police action as a necessary response. This social construction not only dehumanizes young Black individuals but also contributes to a cycle of oppression manifesting in public policies and policing practices. This text, an excerpt from a Master's research project, aims to understand media narratives about being a young Black person as presented on the G1 news portal, through the lens of what I term the “Pedagogy of Death and Resistance” (Silva, 2024). Fourteen news articles from the portal were analyzed, focusing on the killing of young Black individuals by the police in Rio de Janeiro, a territory regarded as contested and marked by necropower (Mbembe, 2018). Grounded in Cultural Studies in Education, I employ the concept of the media's pedagogical apparatus (Fischer, 2007) to identify media spaces as loci of knowledge production and circulation. The methodology is based on cultural analysis, treating news stories as artifacts that shape "reality." The analyses highlight the everyday experiences of Black youth and their relationship to death, revealing how the media normalizes these killings. It also demonstrates how the “language of absences” prevents connecting these murders to a context of genocide by concealing race as a significant marker. Furthermore, it is evident that the strategy of selecting or omitting publicized images is not neutral, as it perpetuates stereotypes. However, there is room for counter-representations, particularly through the voices of victims' families and the community, which resonate through the cracks in the necropolitical landscape.

Author Biographies

Henrique Ferreira da Silva, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, RS, Brasil.

Mestre em Educação do PPGEDU. Ulbra/Canoas.

Ricardo Willy Rieth, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, RS, Brasil.

Doutor em Teologia e Professor do PPGEDU ULBRA/Canoas.

Deivison Moacir Cezar de Campos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC- RS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Ciência da Comunicação e Professor do PPGCOM PUC/RS.

References

Almeida, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

Bento, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

Bhabha, H. J. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

Campos, D. M.; Silva, H. F. #Procura-seJoãoPedro mobilização no Twitter contra a necropolítica. Ecopós. Perspectivas., Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p. 266-294, 2020. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27973/15334. Acesso em: 15 de dez. de 2023.

Cerqueira, D. et. al. Atlas da Violência - 2023. Rio de Janeiro, Fórum Brasileiro de Segurança Pública/Ipea, ago. 2023.

Collins, P. H. Aprendendo com a outsider within. Sociedade e Estado, v. 31, p. 99-127, 2016.

Duarte, E. Cenas de um genocídio. Tarcila Flores. Editora Lumen Juris. Rio de Janeiro, 2018.

Fanon, F. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

Fanon, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Ed. UFBA, 2008.

Ferro, R. O negro sem cor no telejornalismo brasileiro. In: Borges, Roberto; Borges, Rosane (Orgs.). Mídia e racismo. Petrópolis: DP et Alii Editora, 2012.

Fischer, R. M. B. Mídia, máquinas de imagens e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 35 maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C35fNMQLPQrLKdSrwN54pxt/?format=pdf. Acesso em: 10 de jan. de 2024.

Fischer, R. M. B. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade. V.22, n.2., 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71363. Acesso em: 05 de jan. de 2024.

Foucault, M. Em defesa da sociedade. Tradução de Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

França, V. O acontecimento e a mídia. Galaxia (São Paulo, Online), n. 24, p. 10-21, dez. 2012.

Hall, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, [S. l.], v. 22, n. 2, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71361. Acesso em: 26 de jan. de 2024.

Hall, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Apicuri, 2016.

Hall, S. Da diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

Hall, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org. e Trad.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2008.

hooks, b. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

Kellner, D. Beavis e Butt-Head: sem futuro para a juventude pós-moderna. In:

Kellner, D. A Cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

Mbembe, A. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018. 80 p.

Mbembe, A. Políticas de inimizade. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: N-1 Edições, 2020.

Martins, Z. Ações afirmativas e cotas na mídia: a construção de fronteiras simbólicas. Rio de Janeiro, 2011. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social/Jornalismo). Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Moraes, M. J. D. A filosofia Ubuntu e o quilombo: a ancestralidade como questão filosófica. Revista África e Africanidades – Ano XII – n. 32, nov. 2019 – disponível em www.africaeafricanidades.com.br.

Pereira, E. A. & Gomes, N. P. M. Ardis da Imagem. Belo Horizonte: Mazza Edições & Editora PUCMINAS, 2001.

Segato, R. La nación y sus otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de políticas de la identidad. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.

Sobral, A. L. T. Sintaxes Pedagógicas no Fotojornalismo da Veja sobre o. Agronegócio. Canoas: ULBRA, 2013. Dissertação (Mestrado em Educação).

Sodré. M. Claros e escuros: Identidade, povo, mídia e cotas no Brasil. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

Woodward, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2008.

Published

2025-08-21

How to Cite

Silva, H. F. da, Rieth, R. W., & Campos, D. M. C. de. (2025). Media and necropower: a pedagogical instance of the death scenario. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 50(264), 146–176. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2025.n264.p146-176

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.