Digital technologies and youth and adult education: an innovative perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n261.p255-270

Keywords:

Youth and Adult Education, Digital technologies, Innovation

Abstract

This article examines the use of technology in the classroom of Youth and Adult Education (EJA), highlighting it as an innovative process in student learning. The main objective of this investigation is to reflect on the use of technology in EJA classrooms, engaging with various authors who support this theme and considering the process of digital transformation in schools. It is a qualitative research, employing bibliographic investigation, with data collection through the survey of authors and analysis of ideas in articles, scientific journals, and books on the topic under investigation. It is concluded that digital educational technologies enhance learning, enable dynamic and collaborative classes, democratize access to information and knowledge, including EJA students in the digital world, and promote social equity.

Author Biographies

Danielle Sobral Porto Costa, Rede Municipal de Salvador, Salvador, BA, Brasil

Professora e Vice-Diretora da Rede Municipal de Salvador. Mestra do Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos da UNEB. Grupo de Pesquisa – Gestão, organização e Políticas Públicas em Educação.

Antonio Amorim, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, BA, Brasil

Doutor em Psicologia pela Universidade de Barcelona/Espanha. Pós-Doutorado em Difusão do Conhecimento pela UFBA. Professor Titular pleno pela Universidade do Estado da Bahia. Líder do Grupo de Pesquisa – Gestão, organização e Políticas Públicas em Educação – CNPQ.

References

ALMEIDA, N. A. Tecnologia na escola: Abordagem pedagógica e abordagem técnica. São Paulo, Cengage, 2014.

ALONSO, K. M; ARAGÓN, R; SILVA, D. G; CHARCZUK, S. B. Revista de Educação a Distância. Aprender e ensinar em tempos de cultura digital. v. 1, n. 1, 2016.

AMORIM, A. Inovação, qualidade do ensino e saberes educacionais: caminhos da gestão escolar contemporânea. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara. V.10, n.2, abr./jun., p. 400-416, 2015.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: <https://projetoacademico.com.br/citar-constituicao-federal/>. Acesso em 25 mai. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME,2018.Disponívelem:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>.Acesso em: 16 set. 2020.

CATELLI JR, Roberto. O não-lugar da Educação de Jovens e Adultos na BNCC. 26 abr. 2019.Disponívelem:. Acesso em: 20 set. 2019.

CASTELLS, Manuel. Comunidade Cultura e Arte. A sociedade da informação em rede aos olhos de Manuel Castells. 24 Jun. 2018. Disponível em: <https://www.comunidadeculturaearte.com/a-sociedade-da-informacao-em-rede-aos-olhos-de-manuel-castells/>. Acesso em: 12 mai. 2020.

DI PIERRO, M. C. (Coord.). Centros públicos de educação de jovens e adultos no estado de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2017. Disponível: <http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/148/127/6381>. Acesso em: 20 set. 2020.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramento Digital: Aspectos Sociais e Possibilidades Pedagógicas. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FREIRE. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 52 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 7. ed. - São Paulo: Atlas, 2019.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Revista Tekokultura. New Literacies: Technologies and values. V.9, n.1: 45-69, 2012. Disponível em: http://everydayliteracies.net/files/RemixTeknokulturaEnglish.pdf>. Acesso em: 14 maio 2020.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014. 408 p.

MORAN, J. M. C. Contribuição das tecnologias para a transformação da educação. Revista Com Censo, 14, v.5, n.3, p. 08-10, ago. 2018. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2018/08/Entrevista_Tecnologias_Moran_Com_Censo.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2020.

PRENSKY, Marc. Imigrantes Digitais. Folha.com. 03 de out. de 2011. São Paulo [Entrevista concedida a] Patrícia Gomes. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/international/Leia%20entrevista%20do%20autor%20da%20expressao%20imigrantes%20digitais.pdf>. Acesso em: 14 mai. 2020.

SOUZA, L. G. Gestão escolar e Educacional: os desafios construídos no caminho entre Anansi e Nyame. In: Lanara Guimarães de Souza; Márcia de Freitas Cordeiro e José Wellington Aragão. (Org.) Entre reflexões e relatos: vozes de sujeitos implicados com a Gestão Educacional. V. 01, p. 01-351, 23 ed. Salvador: EDUFBA, 2016.

Published

2024-06-10

How to Cite

Costa, D. S. P., & Amorim, A. (2024). Digital technologies and youth and adult education: an innovative perspective. Cadernos Do CEAS: Revista crítica De Humanidades, 49(261), 255–270. https://doi.org/10.25247/2447-861X.2024.n261.p255-270

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.